راز بهینه سازی سایت

معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine Optimization است، بهینه سازی موتور جستجو می باشد. SEO یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند .
بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از انجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده میکنند. به عنوان مثال در گوگل و یاهو، اکثر مردم فقط به صفحه ی اول نتایج جستجو نگاه میکنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مسئله الزامی است که سایت شما در صفحه ی اول نتایج جستجو قرار گیرد .

راز بهینه سازی سایت در عوامل زیر می باشد :
1
-تگ title را برای هر صفحه جداگانه کامل نمایید و از کلمات مرتبط و ذکر شده در محتوا استفاده کنید که با حرف | از هم جدا شده باشند.
2
-برای هر صفحه باید یک title جداگانه و متفاوت انتخاب شود. (title تکراری یا مشابه نباشد)
3- Title
نباید خیلی کوتاه یا خیلی طولانی باشد. باید خلاصه ولی گویای مطالب آن صفحه باشد. مثلاً 40 حرف.
4
-از تگ meta برای تعریف کلمات کلیدی (keywords) و توضیحات هر صفحه (description) استفاده نمایید. مثلاً 20 کلمه کلیدی که میخواهید در زمان جستجو در اینترنت برای شما قابل انتخاب باشد، بنویسید و آنها را با کاما (,) یا ویرگول انگلیسی که جهت آن به سمت پایین باشد از هم جدا کنید.
5
-توضیحات هر صفحه هم باید منحصر بفرد باشد. (تکراری یا مشابه نباشد)
6
-توضیحات باید مرتبط با محتوای همان صفحه باشد. و کلمات مشابه با محتوا داشته باشد.
7
-توضیحات نباید یک جمله کلی مثل (این یک صفحه وب است) باشد. باید خاص تر و مشخص باشد.
8
-توضیحات را با کلمات کلیدی پر نکنید.
9
-عیناً محتوای صفحه را در توضیحات صفحه کپی نکنید.
10
-آدرس صفحه وب بهتر است از کلمات مرتبط تشکیل شده باشد.
مثلاً akan.co/website-design.htm بهتر است و akan.co/?id=1288 مناسب نیست.
11
-سعی کنید صفحات را در فولدرهای مختلف بر اساس موضوع طبقه بندی کنید.
مثلاً akan.co/services/host/order.aspx
12
-صفحات یکسان با محتوای یکسان که دو آدرس دارند، یکی را به دیگری redirect کنید. مثلاً akan.co هدایت می شود به www.akan.co
13
-منوها و لینک صفحات اصلی باید در تمامی صفحات مختلف سایت وجود داشته باشد و عیناً تکرار شود.
14
- از breadcrumbs (راهنمای صفحه جاری) استفاده کنید و طبق طبقه بندی موضوعی نشاندهید که اولاً در حال حاضر در چه صفحه ای هستیم. ثانیاً صفحه های مادر و لینک های آن را به ترتیب نشان دهید. و آنها را با > از هم جدا کنید. و حتماً آنها را به صفحه خودشان لینک کنید و در بالای سایت آن را قرار دهید.
مثلاً سایت شرکت آکان < صفحه اصلی < سفارش خدمات < هاست و دامنه
15
-فولدربندی ها باید به شکلی باشد که اگر یک بخشی از آخر آدرس صفحه را حذف کنیم، فولدرهای مادر هر کدام جداگانه باز شوند و نمایانگر صفحه ای باشند.
16
-در صورتی که صفحات فرعی سایت شما خیلی زیاد است، لینک صفحات فرعی را داخل صفحه مربوطه بگذارید. اینطور نباشد که همه صفحات فرعی (مثلاً 200 صفحه) را در همه صفحات لینک دهید.
17
-حتماً سایت را طوری طراحی کنید که منوها از نوع نوشته معمولی و کد html باشند؛ از لینک های dropdown و عکس یا انیمیشن flash برای نوشته های روی منو بپرهیزید.
18
-ملاک خیلی مهم اینست که سعی کنید سایتهای دیگر (خصوصاً سایتهای پربازدید) به شما لینک دهند یا در آنها تبلیغ دهید. پربازدید بودن سایتهای دیگر را میتوانید از رتبه آنها در alexa.com تشخیص دهید. در صورتی که رتبه یک سایت در جهان زیر 100,000 باشد تا حد خوبی پربازدید محسوب می شود.
19
-ملاک مهمتر اینکه لینکی که سایتهای دیگر به شما می دهند باید لینکی متنی مرتبط با کلمات کلیدی و محتوای آن صفحه سایت شما باشد. ضمناً سعی کنید سایتهای دیگر را تشویق کنید تا درباره سایت شما توضیح بدهند و در سایت خود متن و محتوای مرتبط بگذارند.
20
-انتخاب کلمات کلیدی که میخواهید روی آنها وقت بگذارید، مهم است. خود را جای کاربران بگذارید و ببینید چه چیزی را ممکن است جستجو کنند. مثلاً ممکن است کلمه برنامه نویسی بیشتر جستجو شود تا کلمه آکان.
21
-سعی کنید نوشته ها و محتواهای صفحات سایت شما شامل کلمات صحیح و بامعنی و بدون غلط املایی باشد.
22
-از اینکه نوشته های مرتبط خود را در یک عکس طراحی کنید بپرهیزید. سعی کنید نوشته ها توسط کاربر قابل انتخاب و کپی شدن باشد.
23
-از اینکه یک محتوای خیلی طولانی (بیش از 4 صفحه) را در یک صفحه بگنجانید بپرهیزید. (خصوصاً نوشته هایی که بدون طبقه بندی ، عنوان بندی و پاراگراف بندی هستند)
24
-سعی کنید محتواها تکراری نباشند؛ محتواها را از سایتهای دیگر عیناً کپی نکنید؛ سعی کنید محتوا خلق کنید.
25
-کلمات کلیدی غیرمرتبط که در محتوا نباشد یا تعداد زیاد کلمات کلیدی تاثیر منفی می گذارد.
26
-کلمات مخفی و غیر قابل نمایش تاثیر ندارند. سعی کنید سایت را به قصد کاربران طراحی کنید نه به قصد موتورهای جستجو.
 27
- Anchor text به لینک هایی از سایت شما می گویند که به صفحات دیگر خود می فرستید و معمولاً باید به شکل زیر باشد
نوشته طراحی سایت نوشته بسیار مهمی است که نشاندهنده موضوع صفحه ایست که به آن لینک داده می شود. این نوشته باید مرتبط با محتوا و کلمات کلیدی باشد.
28- Anchor text
نباید کلی باشد. از نوشته هایی مثل "اینجا را کلیک کنید" یا مثل "ورود به صفحه" بپرهیزید
29- Anchor text
باید کوتاه اما گویای موضوع باشد.
30
-نوع و رنگ لینک ها طوری باشد که از نوشته های عادی صفحه متمایز باشد و کاربر بتواند آنها را به عنوان لینک تشخیص دهد و روی آنها کلیک کند.