راز سئو

در سال‌های اخیر، به‌دلیل حجم بسیار فزاینده وب‌سایت‌ها و صفحات وب با محتوایی بیش از انداره زیاد که هر لحظه بر میزان و حجم آن افزوده می‌شود، دیگر فقط بحث روی انتخاب موضوع یا کامل بودن متن یا فرامتن‌های (hypertext) صفحات نیست (منظور از فرامتن، اطلاعاتی فراتر از کاراکتر و در واقع تصویر و صدا است که به شیوه‌های مختلف ارائه می‌شود). در وهله اول، نوع ارائه آن مطالب اهمیت دارد. هر قدر هم فرامتن باارزش و کاملی تولید و ارائه کنید، اگر از شیوه‌ای مناسب و استاندارد‌شده برای آن استفاده نکنید، نتیجه مطلوبی به‌دست نخواهید آورد.

نتیجه مطلوب در اینترنت، دیده‌شدن فرامتن تولیدشده شما توسط کاربران است؛ به‌خصوص کاربران غیرثابتی که از طریق سایت‌ها و جست‌وجوکردن در موتورهای جست‌وجوگر وارد صفحات وب شما می‌شوند. به هر میزان صفحات وب شما در نتایج بالاتر و اولیه جست‌وجوها قرار گیرد، به همان میزان نیز امكان اینكه بیشتر دیده شوید، بالاتر است.

مدیران و صاحبان سایت‌هایی که دارای محبوبیت هستند، مبالغ بسیار زیادی را برای این موضوع هزینه می‌کنند که سایت‌های آنها بازدید بیشتری داشته باشد، در صفحه اول نتیجه جست‌وجوی گوگل و سایر موتورهای جست‌وجوگر ظاهر شوند؛ بین نتایج صفحه اول و... . موضوع SEO یا همان بهینه‌سازی صفحات وب برای موتورهای جست‌وجوگر (Search Engine Optimization) مقوله‌ای بسیار گسترده، کاربردی و درآمدزا است؛ چه برای صاحبان سایت‌ها که براساس SEO سایت خود را طراحی و بهینه‌سازی می‌کنند و چه برای طراحان وب که صفحات تولیدی خود را مبتنی بر سئو ارائه می‌دهند (طبیعتا درآمد بیشتری هم خواهند داشت).

به هر طریقی با صفحات وب در ارتباط هستید، پیشنهاد می‌کنیم این سری از مقالات ما را دنبال کنید تا بر اطلاعات شما در زمینه SEO افزوده شود. ما قصد داریم در این مجموعه مقالات، تنها بخش کوچک اما مهمی از این مقوله را بیان کنیم. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، این مبحث بسیار گسترده‌ای است و اگر بخواهیم با نکات دقیق و کامل به آن پرداخته شود، چند جلد کتاب می‌توان برای آن نوشت. ما صرفا برای آشنایی اولیه موضوعاتی را بیان می‌کنیم. درواقع سرنخ را به شما می‌دهیم و دنبال کردن آن را به خودتان می‌سپاریم. با یک گوگل‌کردن ساده، صدها و حتی هزاران صفحه مرتبط با هر کدام از مباحث مطرح شده در این سری مقالات خواهید یافت (ترجیحا به انگلیسی جست‌وجو کنید).